Hoofd, Hart en handen

Alleen kennis vergaren met het hoofd zien we als een beperking in het ontwikkelingsproces van het kind. Sommige kinderen leren beter door met de handen bezig te zijn. Anderen kinderen zijn ‘nieuwetijdskinderen’ en staan al op vroege leeftijd in verbinding met de natuur, energie en hun eigen emoties.

Visie Groene School Overijssel

Hart

Cognitieve vaardigheden zijn minstens even belangrijk als beweging, creativiteit en het volgen van je hart. Activiteiten als muziek, natuur en drama zijn daarom op de Groene IBBO een integraal onderdeel van het curriculum, zodat leerlingen na hun schooltijd niet alleen de tafels kunnen opdreunen, of hun topografie kennen, maar ook weten hoe ze naar zichzelf kunnen luisteren, waar hun grenzen liggen, hoe die aan te geven en waar hun passies liggen. Het gaat vooral om het ontwikkelen van zelfvertrouwen, het gevoel dat het goed is wie hij of zij is en wat hij of zij kan. Als kinderen meer in contact komen met ‘goedheid’, de heilzame werking daarvan ervaren, zullen ze ook meer gemotiveerd zijn om van daaruit te handelen.

Door stilteoefeningen, rustmomenten en ademhalingsoefeningen komen kinderen bij hun mooie hartskwaliteiten: vriendelijkheid, empathie, blijdschap en acceptatie.

Handen

De handen worden aan het werk gezet via allerhande praktische en kunstzinnige werkvormen, van schilderen, muzikale activiteiten en boetseren, tot toneelspel en het aanleren van oude ambachten zoals mandvlechten of het vilten van wol.

Groene school Overijssel