Dagindeling
Een vaste dagindeling heeft effect op het gedrag en de ontwikkeling van kinderen. Vaste patronen geven houvast en een veilig gevoel aan kinderen. Dit hebben ze nodig om nieuwe uitdagingen aan te kunnen gaan. Naast het veilige gevoel geeft het daardoor ook rust in een groep, wat op zijn beurt de sociale contacten tussen kinderen stimuleert. Naast vaste patronen in de dag moeten er ook genoeg vrije momenten zijn voor de kinderen. Gedurende de dag zijn de kinderen zoveel mogelijk buiten te vinden, dit geldt voor alle activiteiten, maar ook voor alle vrije speelmomenten. Pinkeltje werkt met een vaste dagindeling.
Ochtend
08:30 uur – Vrij spel
09:00 uur – muziek- of yogales
09:40 uur – Drinken / Potje plassen
Vrij spel
10:30 uur – Activiteit
11:00 uur – Vrij spel
11:30 uur – (Activiteit) Eten, Potje plassen en Uitkleden
Vrij spel
12:30 uur – Slapen
Middag
12.30-14.30 uur – Pauze leidsters
Schoonmaakwerkzaamheden
Activiteit/Vrij spel met niet-slapende kinderen.
14:30 uur – Aankleden / Potje plassen / Drinken / Fruit eten
15:15 uur – Activiteit
15:45 uur – Vrij spel
16:30 uur – (Activiteit) Tussendoortje / drinken
17:00 uur – Vrij spel
Aangegeven tijden zijn richttijden, in de praktijk kan dit iets fluctueren.
Een dag bij ‘De Groene Helden’
Welkom
‘Goedemorgen!!!’ Jaaa, het is weer zover; een dagje bij ´De Groene Helden´!! ’s Morgens doen we enthousiast de deur open om jouw en je mama of papa vrolijk te begroeten. Als je vervolgens naar binnen loopt mag je helemaal zelf kiezen waar je als eerst mee gaat spelen. Wij praten nog eerst even met papa of mama en daarna komen we ook meespelen. De baby’s worden vaak eerst eventjes geknuffeld, ‘wat fijn dat je er weer bent’!
Ochtend
Als iedereen er is gaan we (+/- 09:00 uur) kinderyoga of muziekles doen totdat alle stemmetjes schor en droog zijn. Dan gaan we aan tafel en krijgen alle kinderen fruit en drinken we kruidenthee uit echte kopjes. Voordat we gaan eten en drinken zingen we natuurlijk eerst het liedje “appel, peer en een banaan”. De kinderen mogen zelf hun kopje (met hulp van de leidster) inschenken. De jongere kinderen die nog niet zo goed zelf kunnen drinken helpen we een beetje, maar misschien wil één van de peuters ook wel graag helpen? Dan doen we het samen!! We gaan gezellig kletsen over van alles en nog wat; we oefenen de kleuren van de kopjes, praten over het weer of lezen bijvoorbeeld een leuk boekje voor. Ook gaan we oefenen met welke dag het vandaag is, daar kennen we een leuk gebaren-liedje bij! Daarna pakken we de potjes en is het tijd om een plasje te doen. Natuurlijk zijn er ook grote, stoere kinderen die al op de wc kunnen plassen!
Vaak gaan we na het tafelmomentje wat leuks knutselen of lekker naar buiten om daar creatieve spelletjes te verzinnen. Maar voordat we naar buiten gaan mag je laten zien hoe goed jij zelf al je schoenen en je jas aan kan doen! We oefenen iedere dag en jullie zijn erg vrolijk en blij als het (gedeeltelijk) lukt. Om 11:30 uur is het tijd voor eten, wie helpt ons om alles op tafel te zetten?!
Middag
Na het eten is het tijd voor een middagslaapje, de kindjes die niet slapen mogen ons helpen met schoonmaken of zelf iets kiezen. Na een half uurtje gaan we gezellig samen wat leuks doen. Om 14:30 uur halen we de kinderen die al wakker zijn uit bed. Iedereen gaat weer plassen en trekt zijn/haar kleren aan; ‘hoe heten die dingen eigenlijk, die je aan je voeten doet? En hoe goed kunnen jullie jezelf al aankleden?’. De oudere kinderen kunnen ook heel goed helpen de kleinere kinderen aan te kleden! Als jullie allemaal weer aangekleed zijn gaan we lekker kruidenthee drinken (die jullie zelf mogen maken) en verschillende groenten eten, zoals stukjes komkommer, paprika, tomaat, wortel, enz. Daarna gaan we nog even lekker spelen, iedere dag doen we weer iets anders, er zijn geen activiteiten die ‘moeten’, maar als wij heel enthousiast zijn, worden jullie heel vaak ook enthousiast!
Om 16:30 uur is het tijd voor drinken en een tussendoortje. Als we dat gedaan hebben worden jullie al weer bijna opgehaald door papa en mama en dan zwaaien we jullie weer uit; ‘Dááááágg!! Tot de volgende keer!!’.